28. april – 5. juni 2016
Årets Pressefoto
Pressefotograf Jacob Ehrbahn, Politiken, vinder med billedet af en flygtningefamilie, der en tidlig morgen i august 2015 tager chancen og kravler under det kontroversielle pigtråds- og grænsehegn, som Ungarn har sat op ved grænsen til Serbien.
I dommernes begrundelse for valget siger de:
I bare et enkelt fotografi er det lykkedes Jacob Ehrbahn at indkapsle hele den store historie: Verden er i nød, mennesker flygter, og vi prøver at holde dem ude. Billedet opsummerer hele situationen, eller katastrofen, om man vil, og har stærke referencer tilbage i tiden. Det er med andre ord et ikonisk billede på den største begivenhed i året. Samtidig er det fejlfrit, malerisk og viser helt utvetydigt, men med mange facetter, hvad der er på spil. Dette foto er ikke resultatet af held. Det er taget af en dygtig fotograf, der ved, hvor han skal være, og som gennemarbejder sit materiale. Derfor var der rørende enighed og slet ingen diskussion om, at netop dette billede er Årets Pressefoto.
Årets Pressefotograf
Prisen som Årets Pressefotograf 2015 gik til pressefotograf Joachim Ladefoged, Morgenavisen Jyllands-Posten, der vinder med sin serie på 5 billeder.
Begrundelse for valget:
Skal man dømme efter den indsendte kollektion, er alsidigheden Joachim Ladefogeds største force. Det er altid svært at sætte fem billeder sammen, der viser, hvem man er, og hvor meget forskelligt man arbejder med. Men det er et umiskendeligt styrketegn, når en fotograf både kan tage en dagligdags opgave som et luciaoptog og løse den så kreativt, og samtidig levere fire andre billeder, der spænder fra en Nato-øvelse i det grønne til et varmt og empatisk fotografi af et lille barn, der sover i kaos og et fint portræt af en kvinde, der har mistet sit barn. Vi har gøre med et meget visuelt menneske, der let veksler mellem det klassiske sort/hvide og et mere ekspressivt farvesprog.
Årets Nyhedsbillede, Danmark
Michael Drost-Hansen, freelance.
Dommerne siger:
Det vigtigste ved denne serie er, at den dokumenterer en historie, vi ikke har set før i Danmark. Det er danmarkshistorie og en begivenhed, der lige som angrebet på Krudttønden og Synagogen, fik os til at indse, at vi ikke er isolerede fra resten af verden. Ud af mange var Michael Drost-Hansens serie vinderen, fordi han bedst fanger kaosset og de mange nuancer. Han når hele vejen rundt om begivenheden fra forvirring til hjertevarme og det lettere absurde, så udvalget af billeder er alsidigt med både drama, glæde og lidt humor. Alle de følelser, der var i spil, da verden kom til Danmark.
Årets Portræt
Miriam Dalsgaard, Politiken.
I dommernes begrundelse for valget siger de:
Dette er en dejligt øjenåbnende portrætserie. Ved første øjekast er den sjov, men når man ser nærmere efter, opdager man dybden. Der er masser af nuancer i historien, den er godt tænkt og meget original. Fotografen skaber et indirekte og meget befriende portræt af Vollsmose, som er fuldt af selvironi og uden at tale til de negative, stereotype fordomme, vi måtte have om boligområdet. En tidløs serie, der lige så godt kunne have været taget i 1970’ernes New York.
Årets Sportsbillede, Reportage
Kasper Thorup Løftgaard, DMJX.
Begrundelse for valget:
Reportagen fra det amerikanske college rodeo er et fremragende eksempel på en god sportsreportage. Vi får flere intense øjeblikke, hvor noget står på spil, miljøet omkring begivenheden er stemningsfuldt fotograferet, og der er både portræt, action og æstetiske øjeblikke. Sammenhængende fungerer de perfekt som serie, fordi vi kommer tættere på de her mennesker, og fotografen viser os, at det både er en kultur og en livsstil.
Årets Reportage, Danmark
Joachim Adrian, Politiken.
Begrundelse for valget:
Et meget fint og helt stille billede, der på en enkel måde gør hele problematikken meget håndgribelig ved blot at vise størrelsesforholdet mellem lille Fie og bamsen. Man kan mærke forældrenes følelser, og hvad der står på spil: Det her er kampen om selve livet. Gennem de strikkede sager får forældrene udtrykt, at de elsker deres barn, ligegyldigt hvordan det ender, og hvilket liv hun bliver. Det er et stærkt signal i en verden, hvor vi ellers ofte vælger børn som Fie fra.
Årets Danske Hverdagsbillede
Bax Lindhardt, Berlingske Media/Scanpix.
Dommernes siger:
Den nye hverdag i Danmark. Ved første øjekast er man lidt forvirret over, hvad man kigger på, og billedets surrealistiske karakter er en stor del af dets styrke. En understregning af kontrasten mellem det ’gamle’ Danmark, som er malet på plankeværket, og de nye realiteter med bevæbnede politifolk i gadebilledet. Tidsforskydningen får endda en ny dimension, for det virker som om, politifolkene kommer fra fremtiden.
De præmierede og nominerede fotografier i forskellige kategorier kan ses i stor størrelse på Danmarks Fotomuseum.