Årets Pressefoto
16. marts – 23. april 2017
Årets Pressefoto – Asger Ladefoged, Berlingske: ”Den glemte krig i Europa”
Asger Ladefogeds billede fra Ukraine er Årets Pressefoto, fordi det er taget i lige præcis det rigtige øjeblik. Det bliver et symbol på krigen, der kan ramme os uden varsel. Det er “os”, da angrebet skete i Paris, Bruxelles, Nice og Berlin. Det er et hverdagsbillede, der skifter til et krigsbillede – helt uden at vise krigen. Det har en dobbelthed i sig: Den smukke aften med æbletræerne og frygten. Det er en stille eksplosion, hvor det sted, som er tryggest i verden, pludselig bliver farligt. Parret holder hinanden i hånden, og man får følelsen af, at de bare gik og hyggede, men så pludselig: Bang! Man bliver nysgerrig. Hvad foregår der?
Årets Pressefotograf – Asger Ladefoged, Berlingske
Der er ikke nogen tvivl om, at Asger Ladefoged er Årets Pressefotograf. Han har i løbet af 2016 været over det hele, alle de steder, hvor det er brændt på, og hvor det er svært. Han har fundet hverdagslivet i Ukraine og er taget med skolebørnene på besøg hos Carl-Mar Møller. Han har noget, man kan identificere sig med, han har smerte, action og intimitet. Hans kollektion viser, at her er der en fotograf, som kan tage ud i verden og lave store reportager, men han kan også gøre det herhjemme med historier, som alle kunne være dykket ned i.
Årets Nyhedsbillede, Danmark – Jens Dresling, Politiken: ”Albertslund”
Billedet fanger et unikt øjeblik, som viser vores lille Danmark. Det giver os en fortælling om to mennesker, der har været i politiet i mange år. Men en dag møder de ind på arbejde, og pludselig ligger en af deres kollegaer død på parkeringspladsen. Deres ansigtsudtryk og kropssprog er en historie i sig selv, og man kan mærke de to mennesker, når man kigger på dem. De ser bekymrede ud og ligner nogen, der aldrig før har trukket deres våben. Men nu er det virkelighed, og deres arbejdsliv er vendt 180°. På den måde bliver Jens Dreslings billede til et smukt eksempel på det spontane nyhedsfotografi.
Årets Nyhedsbillede, Udland – Asger Ladefoged, Berlingske: ”Kampen om Mosul”
Serien fra Mosul er en klassisk nyhedsreportage og en klassisk øjenvidneskildring. Fotografen var der, han var tæt på, og serien er meget komplet. Vi har ofrene, de sårede, soldaterne på vej ud, og kvinderne. Asger Ladefoged vinder, fordi han er lykkedes med at fotografere noget, der er så dramatisk, med respekt, uden for mange virkemidler og ikke for meget blod. Han er meget nærværende og har arbejdet med farveholdningen i billederne.
Årets Portræt – Anders Rye Skjoldjensen, fotojournaliststuderende, Politiken: ”Drengene fra Vestkysten”
Portrættet er så stemningsmættet, at man nærmest kan høre Vesterhavet udenfor. Men det er selve tilstanden, man falder for i dette meget maleriske billede af Anders Rye Skjoldjensen. Den monumentale tilstand af væren. Af melankoli. Man har bare lyst til at blive ved med at betragte den unge mand, og portrættet vokser, jo mere man ser på det. En ung mand med livet foran sig. Det er samtidigt et meget åbent billede, hvor man får lov til at digte med uden at blive tvunget til en bestemt tolkning.
Årets Sportsbillede, Reportage – Nikolai Linares, freelance: ”Kvinde. Kriger”
Serien om den kvindelige MMA-fighter vinder på sin fine helhed. Den har et stærkt åbningsbillede, og kommer godt rundt om historien, så det føles komplet. Vi forstår, hvad hun har på spil og følger let med i fortællingen om, at hun taber kampen to gange – først mod vægttabet og dernæst selve fighten. Nikolai Linares formår hele vejen igennem at spille på både det feminine og den hårde sport. Vi får lidt af personhistorien og får lov til at komme tættere på hende, end vi ellers gør med sportspersoner.
Årets Sportsbillede, Action – Jeppe Bøje Nielsen, freelance: ”Ultimate Fighting”
Jeppe Bøje Nielsens foto af MMA-fighteren er både et portræt og et virkelig godt øjebliksbillede, som det klæder at være sort/hvid. Det bliver et næsten ikonisk billede af at være i kamp med sig selv, som man kan finde interessant uden at være interesseret i selve sportsgrenen. Det er fuldt muligt at læse mange ting i fotoet uden af have nogen kendskab til sporten. I sig selv bliver det et fuldstændigt symbolsk billede på at have givet slip og være ved at tabe.
Årets Danske Hverdagsbillede – Ólafur Steinar Gestsson, fotojournaliststuderende, Berlingske: ”Borgermøde om nyt asylcenter”
Uanset, hvordan man vender og drejer det, er Ólafur Steinar Gestssons billede fra Vordingborghallen et tidsbillede.
Man må respektere, at det er et billede, som trænger sig på. Når man først har set det, er det svært at slippe, fordi det er så ekstremt i sin symbolik. Linjen der præcist deler billedet i to. Pigen, der står alene indhyllet i de rød-hvide farver. Tilskuerne på de røde sæder, der bliver en masse, som repræsenterer Danmark – mens hun repræsenterer det udefrakommende.
Årets Reportage, Danmark – Asger Ladefoged, Berlingske: ”Skoleklassen, der besøgte Carl-Mar Møller”
Det er svært ikke at blive lidt forelsket i Asger Ladefogeds serie om børnene, der har været på besøg hos Carl-Mar Møller. Mande-coachen, der byggede en legeplads for voksne, som børnene tydeligvis, har det lige så sjovt med. Og måske brug for. Serien bliver nemlig også en kommentar til børnelivet anno 2016, for her er de ikke pakket ind i vat. De mærker mudderet, får kildren i maven og skyder hinanden, så det gør nas.
Årets Reportage, Udland – Mads Nissen, Politiken: ”Håb over frygt – Colombias kamp for fred”
Mads Nissens vinderserie fra Colombia, er simpelthen fantastisk fotojournalistiske arbejde. Du kan ikke sætte en finger på hverken billederne eller teksterne. Det her er en fotograf med kæmpe ambitioner, som gerne vil fortælle en historie. Han har haft enestående adgang til et totalt lukket miljø og kommer hele vejen rundt, så serien bliver fuld af variationer og samtidig komplet. Det er godt håndværk, for det er ofte svært at få en fragmenteret historie til at hænge sammen, men det lykkedes her. Det er vildt at være med i præsidentens privatfly under en sikkerhedsbriefing og derefter stå i en FARC-guerillalejr og et kokainlaboratorium.
Årets Åben Klasse – Jens Juul, freelance: ”Roskilde Festival”
Der er virkelig meget power og energi i Jens Juuls billeder af kvinderne på Roskilde Festivalen. Serien, der blev flyttet til Åben Klasse fra Reportage Danmark, er på én gang intim og nær – og en eksplosion af kraft. Der er frigjorthed, både fotografisk og i det, som serien udstråler. Fotografen har valgt en stil, som han er tro mod, og der sker noget foran kameraet, for han har været med til festen. Det er råt og lige på, uden at fotografen behøver trække et filter henover billederne eller bruge alle mulige virkemidler.
Alle vinderbillederne og de nominerede kan ses i stor størrelse på Danmarks Fotomuseum i Herning.