Nordisk Film sender historisk udstyr til Danmarks Fotomuseum
Kameraerne bag nogle af Danmarks filmklassikere er sikret for fremtiden med aftale mellem Nordisk Film og Danmarks Fotomuseum
Film som “Ditte Menneskebarn” fra 1947 eller Olsenbande-filmene kender enhver. Men kameraer og andet udstyr til filmene tænker de færreste vel på. Undtagen folkene fra Nordisk Film samt Danmarks Fotomuseum, der har en fælles interesse i at bevare et stykke spændende dansk filmhistorie. Det har udmøntet sig i et samarbejde, hvor Nordisk Film Production A/S har doneret et stort vognlæs udstyr til fotomuseet, der herefter sørger for at behandle det godt for fremtiden.
“Vi har ved flere lejligheder lånt rekvisitter af Danmarks Fotomuseum, så vi har længe været bekendt med museets flotte arbejde med at formidle alle aspekter af fotografiens historie. Samtidig har vi igennem årene fået samlet meget udstyr til huse uden rigtigt at gøre os nogle forestillinger om, hvad vi på sigt skulle gøre ved det. Indtil den nærliggende tanke meldte sig, nemlig at donere udstyret til Danmarks Fotomuseum, hvor det vil blive passet og plejet efter alle kunstens regler, og hvor publikum samtidig vil få adgang til at se det”, fortæller formand for Nordisk Film Fonden Søren E. Jakobsen.
“Det bliver utroligt spændende at gå på opdagelse i de mange kasser, for der er ingen tvivl om, at der gemmer sig interessante perler imellem. Således ved vi allerede nu, at der er udstyr fra optagelsen af den første danske tonefilm, “Præsten i Vejlby” fra 1931. Et Debrie-kamera fra 1935 har gjort hele turen fra “Ditte Menneskebarn” til “Slå først Frede”, og et Arriflex-kamera har været brugt til TV-trækplastre som “Huset på Christianshavn” og “Matador”, beretter en begejstret museumsleder Bjarne Meldgård. Med donationen dækker fotomuseet med ét slag en 50-årig periode i dansk filmhistorie, og dermed bliver udstyret fra Nordisk Film et vægtigt bidrag til museets samling.
I første omgang indretter Danmarks Fotomuseum er par montrer med prøver på udstyret fra Nordisk Film, men på sigt planlægger museet en særudstilling om filmhistorien, og visionerne er at indrette et afsnit af museet som et filmstudie.
“Der er ingen tvivl om, at vi med effekterne får lukket et hul i samlingen, og samtidig bliver museets samling endnu mere attraktiv”, fastslår Bjarne Meldgård i forbindelse med overdragelsen af den tonstunge samling fra Nordisk Film.